Als je heel goed oplet tijdens de Oscar-kandidaat van Steven Spielberg De Fabelskun je misschien de subtiele kleine paaseieren zien die kostuumontwerper Mark Bridges in de kostuums van Michelle Williams en Paul Dano sloop.
Metaforische paaseieren, dat wel.
Van turquoise oorbellen tot een bijzondere bolo tie, de iconische kostuumontwerper achter films als Joker, Phantom Thread, Licorice Pizza, The Artist, Er zal bloed zijnen Silver Linings Playbook heeft er alles aan gedaan om hulde te brengen aan de ouders van Steven Spielberg door in het geheim een kleine knipoog te geven naar hun persoonlijke gevoel voor stijl.
In De Fabels, Williams speelt Mitzi Fabelman, een gefictionaliseerde versie van Spielbergs echte moeder Leah, terwijl Paul Dano Burt Fabelman speelt, gebaseerd op Spielbergs vader, Arnold. De film vertelt het verhaal van Spielbergs jeugd, van zijn verhuizing naar Californië en het nastreven van zijn liefde voor het maken van films tot het zien imploderen van het huwelijk van zijn ouders.
“Er zijn foto’s van Arnold, de vader, die een bolo-das draagt met een kleine schorpioen ingebed in lucite, en ik heb er toevallig een, dus ik kon hem op Paul gebruiken”, vertelt Bridges Filmmaker. “Die kleine paaseieren die ik er graag in stop, gewoon voor een rustig gevoel van herkenning voor Steven en zijn zussen om te merken dat we in contact komen met zijn ouders.”
Bridges had een bal om het unieke gevoel voor stijl van Spielbergs moeder na te bootsen op Michelle Williams.
“Ik probeerde een paar oorbellen van zijn moeder bij Michelle te gebruiken, en ze waren mooi en cool, en ik liet zijn zus Sue ze aan me lenen en ik had ze in mijn bezit”, zegt Mark Bridges.
“Helaas waren ze niet echt fotogeniek. Ze zouden Michelle een beetje afleiden. We gingen eigenlijk met iets dat was geïnspireerd door Leah’s liefde voor turquoise sieraden in het zuidwesten. Ze ontwierp sieraden en zo, dus we vonden dingen die… erg mooi en ingewikkeld waren, maar minder afleidend voor fotografie. Ik moet mijn ontwerpen altijd stroomlijnen… zodat ze je niet uit de scene halen.”
Lees ook: JD Dillard was geboren om te regisseren Toewijding. Hier is hoe hij het heeft gemaakt
Bridges kon een beeld samenstellen van de manier waarop Leah zich kleedde door middel van 8-millimeterfilm en familiefoto’s.
“Er is haar liefde voor wit, haar liefde voor parels, haar liefde voor een peter pan-kraag”, zegt Mark Bridges. “Wat ze draagt, verandert vanaf de jaren ’50 en ’60 tot zelfs de laatste scène. De schaal vertelt het verhaal van het verstrijken van de tijd. Ze hield van een overall uit één stuk – we gebruiken dat soort kledingstukken een paar keer. Ik heb een jurk nagemaakt die ze tijdens vakanties droeg, of ik heb een foto van haar waarop ze piano speelt in die gele organdie-jurk die ze draagt.”
Hij had ook de zussen van Spielberg, Nancy, Sue en Anne, om ideeën op los te laten en een meer diepgaand portret van Leah’s gevoel voor mode en persoonlijkheid te verzamelen.
“Ik had ook het geluk om een telefonische vergadering te hebben met alle zussen en gewoon hun hersens te kiezen, zoals: ‘Wat weet je nog van wat je moeder vroeger droeg?’ Eén ding was een Bernardo-sandaal, die lijkt op een sandaal met touwtjes die ze vroeger droeg, of een Lands’ [End] nachthemd,’ zegt hij. ‘Dus elk klein stukje aanwijzing dat ik ontdek, waar kan ik dat plaatsen? Waar kan ik dat gebruiken om een verhaal over haar te vertellen, maar het een mooi moment op het scherm te laten zijn?
De Fabels draait nu in theaters.
Hoofdafbeelding: Paul Dano en Michelle Williams in De Fabels